Haan maakt vliegende start in Azië

Onze 2e volle dag in Bangkok.
Vanavond vertrekken we om 20.20 alweer naar Pakse/Laos, maar eerst richten we ons op de opdracht van de moeder van Lisa voor Haan. We gaan op zoek naar een kleermaker bij Thanon Silom (een weg in BKK). Die moet voor ons een KZ-jasje maken met gebruik van de shirts die supporters van de korfbalclub hebben gekregen voor de finales in Ahoy.
Na een goed ontbijt lopen we relaxt over Chakrung road richting een meer toeristisch gebied waar de locals gemengd worden met de toeristen.
De eerste kleermaker waar we binnenstappen blijkt een duidelijke connectie te hebben met Nederland. Zijn vader gaat al een aantal jaar heen en weer naar klanten in Nederland om opdrachten in de wacht te slepen met monsters onder zijn arm. De vele foto’s op hun computer vormen het bewijs dat er zaken zijn gedaan in Sittard, Utrecht en Breda. Het levert goede ideeën op voor het jasje, maar geen opdracht.
We komen uiteindelijk terecht op de markt waar Lisa de opdracht met wat hulp van een klant uitlegt aan de kleermaakster die eigenlijk vooral schoolkleding in elkaar zet. Maar voor een goede prijs zet ze een jasje ook wel in elkaar binnen een week. Wij moeten dan wel aan de overkant van de straat even stof en knopen kopen. Geen probleem natuurlijk, dus we lopen met onze stoute schoenen aan naar de stoffenwinkel. Na twee mislukte pogingen slagen we met een subtiele handjeklap en scoren we mooie materialen voor het jasje en de voering. De verkoopster loopt nog met ons mee om ons na het pinnen in de juiste richting te sturen naar een winkel waar we mooie knopen kunnen kopen. Haan krijgt niet alleen hulp van ons, maar ook van de bewoners van Bangkok.

Bijna alle materialen zijn dan compleet, met uitzondering van de t-shirts die nog bij ons hotel liggen. Flexibel als we zijn stappen we op bus 1 (we reizen gewoon met de lokale bevolking mee) en vragen de kaartjeverkoopster om ons te waarschuwen als we uit moeten stappen. Als we Chinatown passeren wordt al snel duidelijk dat zij dacht: Toeristen > Royal Palace. Daar worden we dus ook afgezet; meer dan een kwartier verderop. Maakt niet uit!

We drinken een drankje voor de deur van het paleis en gaan gewoon terug met bus 1 de andere kant op. Het is maar goed dat we niet teveel plannen hebben, want deze opdracht kost ons zo de hele dag.
Het is al 16.00 als we de kleermaaksters op de markt verrassen met onze terugkeer. Als de stoffen, knopen en shirts op tafel gelegd worden, blijkt dat dat kleermaakster toch meer heeft toegezegd dan dat ze kan leveren. ‘Maybe there,’ probeert ze nog en Lisa wordt meegetoornd naar de buren. Maar die zegt ook dat ze het niet voor elkaar krijgt binnen 3 weken. We denken dat ze vooral wil zeggen dat ze het niet kan.
De tijd begint dan te dringen en veel hoop op een goede resultaat is er niet. We proberen er nog eentje.
En aangezien de aanhouder altijd wint, lukt het om de opdracht aan een oudere dame te geven die ons niet, maar haar vak wel, verstaat. In rap tempo maakt ze met Lisa afspraken over een ontwerp. Haan wringt zich er ook nog even tussen, zodat er wat foto’s gemaakt kunnen worden.
Hij heeft het uiteindelijk goed geregeld; Als we terugkomen in Bangkok is het unieke KZ-supportersjasje klaar en kunnen we het ophalen. En nee, we betalen niet het gehele bedrag in 1 keer.
We vieren ons eerste succes in Zuidoost-Azië met een koude milkshake bij de beste fastfoodketen in de wereld. Het heeft ons dan veel tijd gekost, maar het is gelukt! We zijn klaar om naar Pakse te gaan.

Categorieën: Uncategorized | 5 reacties

Berichtnavigatie

5 gedachten over “Haan maakt vliegende start in Azië

  1. Helene Oppatja

    Pfff, wat een opdracht! Goed dat het toch gelukt is. Ben ontzettend benieuwd naar jullie fotio’s! Wij liggen voor de verandering nog wat te
    luieren en te luisteren naar het gezang vanuit de moskee (?) dat nu al zo’n twee uur duurt. Een monotoon soort chanting, relaxt wel ;)) Morgen naar Bogor.

  2. jet

    Hey kippies, ik voel me wel schuldig hoor!!! Het moet wel een heel mooi jasje worden, een hele dag op pad op zoek naar een kleermaker ik zie wel een beetje voor me hoe dat is gegaan. Voor mij is de vakantie eindelijk begonnen en na afscheid van collega;s en een etentje (Tapas aan de Westzijde) heb ik vandaag geen klap gedaan.De hele dag een beetje op de bank gehangen, niet tot meer in staat. Maarja in vergelijking met Gijs valt het nog mee, die is na een week vakantie nog steeds tot niets in staat, jaja! Met de beide Pietertjes gaat het goed, ze genieten van hun nieuwe onderkomen en zijn aan het experimenteren met een vakantievoedselblokje.Ik denk wel dat ze je missen Lies want ze kijken wat sip uit hun vissenoogjes.Papa is nog bij de ING geweest maar krijgt het wachtwoord niet, laat even weten als je daardoor in de problemen komt. Heb de blog ook doorgegeven aan Marcel en Anke dus daar zullen jullie ook wel wat van horen binnenkort. We blijven jullie volgen doei mam

  3. Monique

    Ik ben benieuwd naar het KZ jasje. Moet wel een hele mooie worden na al deze inspanningen. Veel plezier en ik blijf jullie blog volgen.

  4. Suzanne

    Lieve L & M,
    Wat leuk om te lezen en ik ben maar een beetje jaloers :-)! Ik had dus zitten broeden (jaja, leuke woordspeling) op een opdracht voor Haan en dit is het geworden: Graag zou ik willen dat Haan op de foto gaat met een paar Laotiaanse kinderen. Het moet een hele mooie foto zijn, zodat ik hem kan vergroten en ophangen in de kamer van Olivier. Ik denk dat ik hem zwart/wit wil (weet niet of dat van belang is bij het maken van de foto). Via de NamJai site kan ik het geld overmaken toch?
    Geniet van het weer en de tropische regenbuien en van het lekker in Azie zijn!!
    Liefs Suzanne

  5. Michael

    Hey Suzanne! Mijn reisgenoten komen nog bij van een uitstapje naar de jungle, dus even een korte reactie van mij. Dank voor de opdracht die je me hebt gestuurd. Ik neem deze met veel plezier aan en zal er iets moois van maken.
    sabaidiii, Haan

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

